Louise Johansson

Direktlänk till inlägg 1 maj 2014

Ge mig inspirerande personer

Av Louise Johansson - 1 maj 2014 13:38

När jag gick i skolan fick jag ibland uppgiften att beskriva min förebild. Den personen man såg upp till mest av allt. Majoriteten av alla valde mamma eller pappa. Absolut kan föräldrar vara ens största förebild. Det är jätteviktigt! Att jag valde mamma också är kanske inte är konstigt egentligen heller - men min tanke här är att vi faktiskt inte fick höra om inspirerande personer som har gjort en viktig insats i vårt samhälle. I skolan hade jag inte någon lektion där man fick lära sig att sikta högt i livet och att alla har förutsättningar att åstadkomma något. Att människor som har lyckats genomföra magnifika saker i denna värld kanske växte upp på samma sätt som du gjorde. Det är inte förän jag fyllde 20 som jag faktiskt började reflektera över vilken roll jag har i det här samhället och om jag har något att se upp till.

Jag reflekterade aldrig över "feminism" och inte fan fick jag lära mig vad det innebär i skolan. Jag fick inte lära mig begreppet "antirasism". I gymnasiet fick jag lite inspiration från en lärare om socialt entreprenörskap och miljömässig hållbarhet, och tacka fan för det. Eller nej, tacka Anette för det - en riktig eldsjäl. Jag fick ingen inspiration innan dess helt enkelt. Hur skulle jag forma mitt liv och vad jag har för mål?

Tacka vet jag internet. Efter 2-3 år av ständigt surfande och en förståelse för internets kraft så har jag fått upp ögonen för många inspirerande människor. Jag älskar att bli inspirerad och få lära mig hur man ska sikta högt i livet, att man faktiskt har de förutsättningarna för att bidra till en bättre värld som behövs. Den stora möjligheten vi har att utbilda oss och påverka saker i denna värld. Det är inspirerande och just inspiration är något som jag varje dag drivs framåt av.

Några av mina favoritinspirationsmänniskor just nu är:
Elaine Eksvärd
Bianca Kronlöw
Soran Ismail

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Johansson - 31 mars 2015 10:45

Idag var jag på ett frukostsemiarie som handlade om stress och oro. Jag är inte en väldigt stressig människa, utan jag tycker själv att jag är väldigt bra på att solla livet. Jag är bra på att prioritera jobbet, men ändå sätta gränser för när det är ...

Av Louise Johansson - 16 oktober 2014 19:08

Det här året har varit helt sinnessjukt. Jag vågar nästan inte prata om det. Känner mig som en sån där kvinna som är med i programmet "Superspararna" fast det skulle handla om att jag är med i alla tävlingar som finns och dedikerar hela mitt liv åt a...

Av Louise Johansson - 17 maj 2014 15:57


Kan människor sluta klanka ned på antirasister. Projicera din förbaskade onödiga ilska på något annat. Jag har under den senaste veckan läst "att det tydligen är inne att vara antirasist" och att "det är inne att visa ståndpunkt mot SD och liknande p...

Av Louise Johansson - 12 maj 2014 17:07

  Alltså, Ed Sheeran. Denna artist! Jag har inga ord. Eller så har jag det, fy fan i hela helvete!!!!!! Han är så fantastisk att jag vet inte vad jag ska ta mig till. One Direction i alla ära, men här snackar vi musikalitet. Mannen spelar in sin...

Ovido - Quiz & Flashcards